Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Poprzez góry do Czech – wspomnienia z niezwykłej wycieczki

Utworzono dnia 16.05.2017

W dniach 10 – 12 maja 2017 r. 88 uczniów naszego gimnazjum  wraz z wychowawcami wyjechało na wycieczkę krajową i zagraniczną do Gór Stołowych oraz Pragi dniem i nocą. Po kilku godzinach jazdy dotarliśmy do Dusznik Zdroju. Duszniki to atrakcyjna miejscowość wypoczynkowo - uzdrowiskowa leżąca w Kotlinie Kłodzkiej, w województwie dolnośląskim. Największym bogactwem naturalnym Dusznik są źródła leczniczych wód mineralnych. Miasto posiada liczne zabytki architektury m.in. Muzeum Papiernictwa - budynek drewniano – kamienny, we wnętrzu którego można obejrzeć warsztaty produkujące  papier ręcznie czerpany. Pierwszym punktem naszej podróży był spacer po Parku Zdrojowym – zwiedzanie m.in. Pijalni Wód Mineralnych, Dworku Chopina. Następnie przejechaliśmy do Karłowa i razem z przewodnikiem zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór StołowychStrzeliniec Wielki (919 m n.p.m.). Przeszliśmy trasą turystyczną i podziwialiśmy imponujące formy skalne wyrzeźbione przez naturę na przestrzeni milionów lat. Po zejściu udaliśmy się do miejsca zakwaterowania w Nowej Rudzie, gdzie zjedliśmy obiadokolację. W godzinach wieczornych odbyła się dyskoteka, a część grupy udała się na basen.

W drugim dniu zjedliśmy śniadanie, wykwaterowaliśmy się i wyjechaliśmy do Pragi – stolicy Czech. Pragę założyła mityczna księżniczka Libusza. Historycznie władzę książęcą do miasta sprowadził książę Borzywoj I w IX wieku. Nazwa PRAGA  wywodzi się prawdopodobnie od  progów na rzece Wełtawie. Miasto, podobnie jak Warszawa, obejmuje 500 km2, zamieszkiwane jest przez ok. 1 200 000 mieszkańców. Nad Pragą króluje ZAMEK KRÓLEWSKI, a w sercu zabudowań zamkowych stoi imponująca, zabytkowa, gotycka Katedra św. Vita, której budowę rozpoczęto w 1344 r., zakończono zaś w 1929 r. Zwiedziliśmy z zewnątrz kompleks pałacowo – parkowy, następnie przeszliśmy na Most Karola, który ma 516 m długości, a jego balustrady zdobi ok.30 zespołów rzeźbiarskich. Kolejnym punktem programu wycieczki był obiad w sąsiedztwie Kościoła św. Mikołaja – najsłynniejszego i najpiękniejszego kościoła na Małej Stranie (Mała Strana – obecnie - dzielnica Pragi).  Następnie przeszliśmy na Rynek Starego Miasta. Po drodze zatrzymaliśmy się przed Orlojem (średniowiecznym zegarem astronomicznym). Powstał on w 1410r. i jest arcydziełem techniki. Jednocześnie pokazuje czas staroczeski, środkowoeuropejski, babiloński i gwiezdny, jaka jest faza księżyca i w jakim znaku zodiaku znajduje się słońce. Z Rynku Starego Miasta przeszliśmy na Plac Wacława (najdłuższy plac w Pradze o 700 m długości). Następnie udaliśmy się na Wybrzeże Benesza, po drodze mijając Bramę Prochową, która jest pozostałością po murach obronnych starego miasta praskiego. Obok Bramy Prochowej stoi Miejski Dom Reprezentacyjny zbudowany na początku XX wieku,będący perłą architektury secesyjnej. Na zakończenie dnia przy Fontannie Krizikovej obejrzeliśmy spektakl multimedialny „Światło i Dźwięk”. Było to niezwykle efektowne, wręcz bajeczne  widowisko, w czasie którego po mistrzowsku, ze szczególnym wyczuciem artystycznym podświetlano wytryskujące z fontanny strumienie wody kolorowymi reflektorami, regulując ich natężenie, wysokość oraz kierunek ruchu. Towarzyszyła temu piękna, muzyka. Pokaz odbył się po zapadnięciu zmroku.

Ostatni dzień pobytu w Pradze rozpoczęliśmy od zwiedzania Ogrodów i Pałacu Wallensteina, który jest obecnie siedzibą Senatu Republiki Czeskiej. Ozdobą ogrodów są pawie przechadzające się pomiędzy zwiedzającymi i profesjonalnie pozujące turystom do zdjęć. Z ogrodów udaliśmy się na wyspę Kampa leżącą pomiędzy Zamkiem na  Hradczanach (dzielnicą Pragi), a mostem Karola, z której można podziwiać najlepsze widoki Pragi. Po drodze zatrzymaliśmy się przy pokrytej różnokolorowym graffiti  ścianie Johna Lennona. Jej niezwykłością  są zmieniające się obrazy tworzone przez współczesnych artystów. Kolejnym miejscem na trasie naszej wędrówki był Kościół Matki Bożej Zwycięskiej kryjący w swym wnętrzu bezcenny skarb, otoczony od wieków powszechnym kultem – figurkę Praskiego Dzieciątka Jezus. Ostatnie godziny pobytu w Pradze spędziliśmy na 327- metrowym wzgórzu Petrin, gdzie wjechaliśmy kolejką. Góruje nad nim wieża będąca kopią francuskiej wieży Eiffla. Na wzgórzu mogliśmy nabrać dystansu do samych siebie, oglądając własne odbicia zniekształcone przez lustra umieszczone w lustrzanym labiryncie. Następnie zeszliśmy w kierunku zabudowań Klasztoru Norbertanów na Strahowie słynącego z niezwykłego księgozbioru. Tam podjechały nasze autokary, do których wsiedliśmy, aby powrócić do swoich domów.

Praga jest jednym z najbardziej fascynujących miast Europy, zaś jej Starówka perłą w tej perle. Każdy, kto tylko może, powinien ja zobaczyć przynajmniej raz w życiu. Nasza wycieczka do Pragi była wspaniałą przygodą. Wróciliśmy zadowoleni i pełni wrażeń oraz wspomnień, które pozostaną na długo w pamięci.

Kierownik wycieczki: Maria Wrzosek

Przekaż 1,5% podatku

Polecamy

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.