Wyjazd do Turcji
Piąty z wyjazdów edukacyjnych zaplanowanych w projekcie Erasmus+ pod nazwą “Cultural Heritage Explorers And Presenters TRIPPS” został zrealizowany w dniach 4 -11 marca 2023 r. Tym razem spotkanie odbyło się w miejscowości Fethiye w prowincji Mugla w Turcji, gdzie spotykaliśmy się z uczniami szkół partnerskich z: Turcji, Rumunii, Włoch, Portugalii i Hiszpanii, aby wspólnie wykonywać zaplanowane w projekcie zadania. Uczestnikami wyjazdu były uczennice klasy VII: Zuzanna Gabryel, Oliwia Pikusa, Anna Pyzik i Magdalena Siuda. Opiekę pełniły panie: Maria Wrzosek i Joanna Stanisławczyk.
Pierwszy dzień pobytu w Fethiye uczestnicy projektu “CHEAP TRIPPS” spędzili ze swoimi rówieśnikami i ich rodzinami. Nasze uczennice zapoznały się z elementami tureckiej kultury i tradycji, doskonaląc jednocześnie umiejętność komunikowania się w języku angielskim. Dziewczęta spędziły dzień w ciepłej, życzliwej atmosferze i doświadczyły wyjątkowej tureckiej gościnności.
Drugi dzień pobytu w Turcji spędziliśmy w szkole partnerskiej. Podczas ceremonii powitania poznaliśmy dyrektora, nauczycieli oraz kolegów i koleżanki, którzy, mimo różnicy wieku, byli niezwykłe uprzejmi i troskliwi wobec naszych uczennic. Zwiedziliśmy budynek szkoły i jedliśmy tradycyjne lokalne przekąski. Gospodarze przygotowali dla nas pokaz tańca przedślubnego i koncert szkolnego zespołu wokalno-instrumentalnego. Atrakcją dnia były warsztaty artystyczne, podczas których poznaliśmy technikę “ebru” - tradycyjną turecką sztukę zdobienia papieru za pomocą nakładania na powierzchnię wody cienkich warstw farby i tworzenia wzorów pędzelkami i patyczkami.
Kolejnego dnia wizyty w Turcji zwiedzaliśmy ruiny Zamku Świętego Piotraw miejscowości Bodrum. Na początku XVI wieku zamek został odbudowany z materiałów ze znajdującego się tutaj Mauzoleum, które jest jednym z siedmiu antycznych cudów świata. Drugą atrakcją architektury regionu była Stratonikeja. Jest to największy obiekt miejski z zachowanymi budowlami marmurowymi. Zobaczyliśmy ruiny hellenistycznego teatru, pozostałości jońskiej świątyni, pozostałości murów miejskich, ruiny gimnazjonu, stadionu oraz term.
Czwartego dnia realizacji zadań zaplanowanych w projekcie “CHEAP TRIPPS” uczniowie prezentowali na żywo tradycyjne tańce narodowe. Nasz zespół przedstawił polski taniec ,,krakowiak” i nauczył partnerów, jak tańczy się podstawowe figury: galop, galop zmienny, hołubce, krzesane i młynek. Wysłuchaliśmy również koncertu zespołu instrumentalnego i tańczyliśmy narodowe tańce krajów partnerskich projektu. Następnie pojechaliśmy do kurortów turystycznych: Babadag, Oludeniz i Kayakoy.
Piątego dnia pobytu w Turcji zwiedzaliśmy starożytne miasta Letoon i Patara, spacerowaliśmy w Wąwozie Saklikent w Parku Narodowym, uczestniczyliśmy w lekcji gry na tradycyjnych tureckich instrumentach oraz warsztatach rękodzieła artystycznego w miejscowości Uzumlu.
Ostatniego dnia wszyscy uczniowie wzięli udział w quizie online, który sprawdzał wiedzę o poszczególnych atrakcjach turystycznych regionu. Rozstrzygnięto również konkurs na najlepszy film wideo promujący zabytki miejscowości Fethiye. Wieczorem odbyła się kolacja pożegnalna dla uczestników projektu.
W czasie tygodniowego wyjazdu, poza zaplanowanymi zajęciami, nieustannie doskonaliliśmy umiejętność komunikowania się w języku angielskim oraz poznawaliśmy elementy tureckiej kultury i sztuki.Nasze uczennice są bardzo zadowolone nie tylko z atrakcji turystycznych, ale przede wszystkim z nawiązanych relacji z rówieśnikami z krajów partnerskich.
Dziękujemy gospodarzom z Turcji oraz ich rodzinom za gościnność i opiekę w czasie pobytu. Dziękujemy koordynatorce pani SeherDirik za ciepłe przyjęcie naszego zespołu. Szczególne podziękowania składamy panu Arturowi Gruszce - szkolnemu koordynatorowi projektu za organizację wyjazdu i pomoc w przygotowaniu zaplanowanych w projekcie zadań.
Pobyt w Turcjiwzmocnił motywację uczestników do rozwijania kompetencji w zakresie wielojęzyczności, kompetencji międzykulturowych, kompetencji cyfrowych, a przede wszystkim kompetencji społecznych. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenie zachęci do poszukiwania różnych możliwości uczenia się języka angielskiego jako języka urzędowego krajów Unii Europejskiej.
Joanna Stanisławczyk