Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Wyjazd do Turcji

Utworzono dnia 17.03.2023

Piąty z wyjazdów edukacyjnych zaplanowanych w projekcie Erasmus+ pod nazwą “Cultural Heritage Explorers And Presenters TRIPPS” został zrealizowany w dniach 4 -11 marca 2023 r. Tym razem spotkanie odbyło się w miejscowości Fethiye w prowincji Mugla w Turcji, gdzie spotykaliśmy się z uczniami szkół partnerskich z: Turcji, Rumunii, Włoch, Portugalii i Hiszpanii, aby wspólnie wykonywać zaplanowane w projekcie zadania. Uczestnikami wyjazdu były uczennice klasy VII: Zuzanna Gabryel, Oliwia Pikusa, Anna Pyzik i Magdalena Siuda. Opiekę pełniły panie: Maria Wrzosek i Joanna Stanisławczyk.

Pierwszy dzień pobytu w Fethiye uczestnicy projektu “CHEAP TRIPPS” spędzili ze swoimi rówieśnikami i ich rodzinami. Nasze uczennice zapoznały się z elementami tureckiej kultury i tradycji, doskonaląc jednocześnie umiejętność komunikowania się w języku angielskim. Dziewczęta spędziły dzień w ciepłej, życzliwej atmosferze i doświadczyły wyjątkowej tureckiej gościnności.

Drugi dzień pobytu w Turcji spędziliśmy w szkole partnerskiej. Podczas ceremonii powitania poznaliśmy dyrektora, nauczycieli oraz kolegów i koleżanki, którzy, mimo różnicy wieku, byli niezwykłe uprzejmi i troskliwi wobec naszych uczennic. Zwiedziliśmy budynek szkoły i jedliśmy tradycyjne lokalne przekąski. Gospodarze przygotowali dla nas pokaz tańca przedślubnego i koncert szkolnego zespołu wokalno-instrumentalnego. Atrakcją dnia były warsztaty artystyczne, podczas których poznaliśmy technikę “ebru” - tradycyjną turecką sztukę zdobienia papieru za pomocą nakładania na powierzchnię wody cienkich warstw farby i tworzenia wzorów pędzelkami i patyczkami.

Kolejnego dnia wizyty w Turcji zwiedzaliśmy ruiny Zamku Świętego Piotraw miejscowości Bodrum. Na początku XVI wieku zamek został odbudowany z materiałów ze znajdującego się tutaj Mauzoleum, które jest jednym z siedmiu antycznych cudów świata. Drugą atrakcją architektury regionu była Stratonikeja. Jest to największy obiekt miejski z zachowanymi budowlami marmurowymi. Zobaczyliśmy ruiny hellenistycznego teatru, pozostałości jońskiej świątyni, pozostałości murów miejskich, ruiny gimnazjonu, stadionu oraz term.

Czwartego dnia realizacji zadań zaplanowanych w projekcie “CHEAP TRIPPS” uczniowie prezentowali na żywo tradycyjne tańce narodowe. Nasz zespół przedstawił polski taniec ,,krakowiak” i nauczył partnerów, jak tańczy się podstawowe figury: galop, galop zmienny, hołubce, krzesane i młynek. Wysłuchaliśmy również koncertu zespołu instrumentalnego i tańczyliśmy narodowe tańce krajów partnerskich projektu. Następnie pojechaliśmy do kurortów turystycznych: Babadag, Oludeniz i Kayakoy.

Piątego dnia pobytu w Turcji zwiedzaliśmy starożytne miasta Letoon i Patara, spacerowaliśmy w Wąwozie Saklikent w Parku Narodowym, uczestniczyliśmy w lekcji gry na tradycyjnych tureckich instrumentach oraz warsztatach rękodzieła artystycznego w miejscowości Uzumlu.

Ostatniego dnia wszyscy uczniowie wzięli udział w quizie online, który sprawdzał wiedzę o poszczególnych atrakcjach turystycznych regionu. Rozstrzygnięto również konkurs na najlepszy film wideo promujący zabytki miejscowości Fethiye. Wieczorem odbyła się kolacja pożegnalna dla uczestników projektu.

W czasie tygodniowego wyjazdu, poza zaplanowanymi zajęciami, nieustannie doskonaliliśmy umiejętność komunikowania się w języku angielskim oraz poznawaliśmy elementy tureckiej kultury i sztuki.Nasze uczennice są bardzo zadowolone nie tylko z atrakcji turystycznych, ale przede wszystkim z nawiązanych relacji z rówieśnikami z krajów partnerskich.

Dziękujemy gospodarzom z Turcji oraz ich rodzinom za gościnność i opiekę w czasie pobytu. Dziękujemy koordynatorce pani SeherDirik za ciepłe przyjęcie naszego zespołu. Szczególne podziękowania składamy panu Arturowi Gruszce - szkolnemu koordynatorowi projektu za organizację wyjazdu i pomoc w przygotowaniu zaplanowanych w projekcie zadań.

Pobyt w Turcjiwzmocnił motywację uczestników do rozwijania kompetencji w zakresie wielojęzyczności, kompetencji międzykulturowych, kompetencji cyfrowych, a przede wszystkim kompetencji społecznych. Mamy nadzieję, że zdobyte doświadczenie zachęci do poszukiwania różnych możliwości uczenia się języka angielskiego jako języka urzędowego krajów Unii Europejskiej.

Joanna Stanisławczyk

Wyjazd do Turcji

Utworzono dnia 17.03.2023, 10:06

Przekaż 1,5% podatku

Polecamy

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Marzec 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.