Pokazy doświadczeń z chemii i fizyki
„Wszystka wiedza pochodzi z doświadczenia. Doświadczenie jest produktem rozumu."
Immanuel Kant
Na podstawie wiedzy chemicznej i fizycznej można wyjaśnić zjawiska zachodzące w życiu codziennym. Doświadczenia chemiczne i fizyczne niekoniecznie muszą być wykonywane w naukowym laboratorium.
Chemia i fizyka to nauki ścisłe, które często trudno uczniom zrozumieć. Dlatego nauczyciele chemii i fizyki wspólnie z zainteresowanymi uczniami przygotowali i przeprowadzili dnia 12.06.2019r. pokazy doświadczeń, podczas których zaprezentowane zostały podstawowe prawa chemiczne i fizyczne w trakcie pouczających i zabawnych doświadczeń.
Celem tego typu pokazów było zachęcanie uczniów do samodzielnego przeprowadzania eksperymentów i rejestrowania zjawisk fizycznych oraz chemicznych w otaczającym świecie, pokazanie, że chemia i fizyka potrafią bawić, poszukiwanie młodych talentów, popularyzacja nauk przyrodniczych poprzez prezentację ciekawych doświadczeń chemicznych i fizycznych.
Na wstępie uczniowie z klasy VIII przedstawili inscenizację pt: O Archimedesie, koronie i okrzyku "Eureka". Zaprosili wszystkich na wycieczkę w przeszłość, do czasów, w których żył Archimedes i przedstawili legendę związaną z odkryciem jakiego dokonał ten najwybitniejszy matematyk i fizyk starożytnej Grecji.
Po przedstawieniu przyszedł czas na doświadczenia chemiczne. Uczennice klasy VII Natalia Pikusa i Karolina Słomska wykonały następujące doświadczenia z chemii:
- „Napięcie powierzchniowe” ,
- „Powstawanie tlenków w procesie spalania”.
Szymon Janik z klasy IIIb gimnazjum i Wiktor Niziołek z klasy VIII zbadali aktywność sodu i wapnia z wodą oraz zachowanie się miedzi z kwasem azotowym(V) rozcieńczonym i stężonym. Wykonali również doświadczenia, w których pokazali jak z dwóch dobrze rozpuszczalnych substancji, otrzymać nierozpuszczalny, barwny osad w reakcjach strąceniowych.
Następnie jedna z grupa uczniów z klasy VIII, która realizowała na lekcjach chemii temat „Węgiel” metodą projektu przedstawiła „ Sąd nad węglem”. W czasie rozprawy sądowej wszyscy mogli zobaczyć, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa węgiel jako pierwiastek.
Kolejnym punktem pokazów były doświadczenia z fizyki. Uczniowie zaprezentowali 10 samodzielnie przygotowanych eksperymentów fizycznych. W czasie pokazów wyjaśniane były zachodzące zjawiska. Pięć doświadczeń miało związek z wodą. Były to:
- wyznaczanie wartości siły wyporu działającej na ciężarek zanurzony w wodzie,
- zmiana siły wyporu przez ściskanie pęcherza powietrza w butelce z wodą,
- zmiana siły wyporu przez zwiększanie zasolenia wody,
- badanie wpływu ciśnienia atmosferycznego na wylewanie się wody z butelki,
- przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego za pomocą wężyka, czyli tzw. pompa bez pompy.
Ponadto zaprezentowane zostały również:
- dwie dziwnie zachowujące się kule,
- kubkofon, czyli „przejście” fali dźwiękowej przez naprężony sznurek,
- wciąganie balonika do szklanki w wyniku różnicy ciśnień,
- zakręcony bączek, który odwraca się i wiruje na nóżce,
- urządzenie transportujące metalową kulkę.
Wszyscy uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli pokazy przygotowane i przedstawione przez starsze koleżanki i kolegów, którzy w atmosferze zabawy i z dużą dozą humoru prezentowali ciekawe i nietypowe eksperymenty i doświadczenia chemiczne i fizyczne oraz dowiedli, że eksperymentowanie to jeden z ciekawszych sposobów uczenia się, a nauki ścisłe też mogą być ciekawe.
Małgorzata Pilch
Henryk Karp